Amitaba - Buddyzm : Dharma : Nirwana

Homeebook Mantry mp3LinkiSłownik buddyjskiOśrodki buddyjskieMantraŚwięta buddyjskiePolecane książki FAQŚlubowania Amitaby

 

Amitabha

Budda Daibutsu (Amitabha) przy świątyni zen w Kamakura
Budda Nieograniczonego Światła (skt. Amitabha, tyb. Opame ('od.dpag.me), jap. Amida butsu アミダツ, Daibutsu; chin. Emituofo; kor. Amitabul 아미타불 | wiet. A Di Ða Phât).

Budda Amitaba Jego nazwa określa go jako źródło życia i światła. Jest to najbardziej czczony z tzw. buddów medytacyjnych (skt. Dhyāni-buddha), a więc niehistorycznych. W swoich poprzednich istnieniach był bodhisattwą Dharmakārą, który po pięciu kalpach medytacji i po złożeniu 48 ślubowań[1] wobec buddy Lokeśwararadży (skt. Lokeśvararāja)[2] osiągnął stan buddy.[3]

Amitabha jest władcą Zachodniego Raju - Sukhawati (skt. Sukhāvatī).

Bodhisattwa Awalokiteśwara (skt. Avalokiteśvara) jest nazywany duchowym synem Amitabhy, a bodhisattwa Mańdziuśri (skt. Manjuśri) jest jego innym aspektem, wyrażającym mądrość.

Szczególną formą Amitabhy jest Amitajus (skt. Amitāyus), Budda Nieskończonego Życia.

Wyznawcy zen mają do niego taki sam stosunek jak do wszystkich innych buddów; oddają mu cześć pokłonami, ale nie oczekują pomocy.

W licznych odłamach szkoły Czystej Krainy usuwa w cień wszystkich innych buddów, nawet Wajroczanę (skt. Vairocana) i historycznego Buddę Śakjamuniego (skt. Śakyamuni). Dla wyznawców tej szkoły buddyzmu jest samym przejawieniem Tathaty (takości); jest wcieleniem wrodzonej zasługi i mądrości Tathaty w formie nieskończonego życia i światła. Kwintesencją Amitabhy jest zatem ostateczna rzeczywistość lub uniwersalna zasada rzeczywistości (skt. tathatā, bhūta-tathatā, dharmatā itd.). W tym sensie Amitabha jest Ciałem Prawa (skt. dharmakāya) Buddy. Z punktu widzenia związków przyczynowych, stan buddy Amitabhy jest urzeczywistnieniem ponadświatowych ślubowań i chwalebnych praktyk, które On, jako bodhisattwa, spełnił. Tak więc Amitabha jest również Ciałem Urzeczywistnienia (skt. sambhogakāya) Buddy. Te dwa ciała, powiązane ze sobą i zmieszane, tworzą organiczną całość buddy Amitabhy.

W szkole Czystej Krainy jego posągi symbolizowały układem mudry dziewięć klas nirwany (skt. nirvāna) od najniższej klasy i najniższego życia do najwyższej klasy i najwyższego życia w różych wzajemnych układach tych elementów. Często był przedstawiany w triadzie: po lewej stronie bodhisattwa Awalokiteśwara (skt. Avalokiteśvara), a po prawej - Mahasthamaprapta (skt. Mahāsthāmaprāpta).

Czczenie Amitabhy (patrz: amidyzm) było znaczącym punktem zwrotnym w historii buddyzmu, gdyż ukazało nową drogę do wyzwolenia, która nie jest zależna od nieskończonej ilości odrodzeń. Nie zależy także od własnego wysiłku (patrz: chan), ale od pomocy z zewnątrz - od buddy. Tym samym droga ta stała się drogąAmitaba łatwą. Już samo wzywanie imienia buddy Amitabhy jest wystarczające do wybawienie i odrodzenia w raju Sukhawati.

W buddyzmie Diamentowej Drogi jest jednym z Pięciu Dhjanibuddów.

Znajduje się on po zachodniej stronie mandali Pięciu Dhjanibuddów. Jego partnerką (skr. Shakti) jest Pandara (skt.; tyb.: Karmo). Amitabha jest przedstawiany jako czerwony Budda siedzący na tronie podtrzymywanym przez pawie. Jego mudrą jest gest medytacji (skr. dhjanamudra).

Nasienną sylabą Amitabhy jest Hri, a jego atrybutem jest lotos.

Amitabha reprezentuje mądrość rozróżniającą, która powstaje po przekształceniu uczucia pożądania i przywiązania. Jest także uważany za buddę oświecającego.

Jego żywiołem jest ogień. Amitabha uosabia skandhę postrzegania.

Amitabha jest apektem buddy związanym z Czystą Krainą Najwyższej Radości. Jest centralną postacią praktyki phowa. Występuje we wszystkich szkołach mahajany.

Formą sambhogakai (jednym z trzech ciał Buddy) Buddy Amitabhy jest Amitajus Budda Nieograniczonego Życia (skt. Amitayus, tyb. Tsepame).

 

Przypisy 

  1.  W tekście chińskim jest ich 48, w sanskryckim - 46 

  2.  81 budda od buddy Dipankary 

  3.  Amitabha był w jednym z poprzednich żywotów królem, który porzucił tron, został mnichem Dharmakarą i przysiągł stać się buddą i władać rajem, w którym mieszkańcy mogliby wieść życie w szczęściu za swe zasługi, aż do ostatecznego wejścia w nirwanę. Złożył 48 ślubowań, które obligowały go do wspierania istot na ich drodze do oświecenia. 

  4. Stan Buddy = oświecenie = śunjata (pustka, skt. śūnyatā) = nirwana - są poza istnieniem i niestnieniem. 

    Źródło: "http://pl.wikipedia.org/wiki/Amitabha"

powrót do spisu treści    


 


Buddyzm