Strona g堯wnaebook Wprowadzenie do buddyzmuTeksty buddyjskieMedytacjeMantry mp3LinkiS這wnik buddyjskiO鈔odki buddyjskieListy dyskusyjneMantraKoany zen安i皻a buddyjskieBuddyzm KatowicePolecane ksi捫ki FAQGaleriaBlogKontakt

 Z逝dzenie istnienia

 

S這wa prawdy
 

Modlitwa napisana przez
Jego 安i徠obliwo嗆 Tenzina Giaco
XIV Dalajlam Tybetu
 

Oddanie czci Trzem Klejnotom: Buddzie, Naukom i Spo貫czno軼i Duchowej
i przywo豉nie ich wielkiego wsp馧czucia
 
 

O buddowie, bodhisattwowie i uczniowie

przesz這軼i, tera幡iejszo軼i i przysz這軼i.

Ozdobieni cudownymi w豉軼iwo軼iami

bezmiernymi jak ocean,

Traktuj帷y wszystkie bezradne istoty tak,

jakby by造 waszym jedynym dzieckiem,

Prosz, miejcie wzgl康 na prawd mych przepe軟ionych b鏊em s堯w.

Nauki Buddy rozpraszaj mroki doczesnej egzystencji

i egoistycznego spokoju;

Oby rozkwita造, nios帷 dostatek i szcz窷cie

do ka盥ego zak徠ka tego ogromnego 鈍iata.

O dzier瘸wcy Dharmy: uczeni i praktykuj帷y,

kt鏎zy osi庵n瘭i軼ie pe軟i duchowego urzeczywistnienia –

Oby [nad 鈍iatem] zapanowa這 dziesi耩 rodzaj闚 waszej praktyki prawo軼i.

Pokorne istoty, dr璚zone nieprzerwanymi cierpieniami,

Przyt這czone zdaj帷ymi si nie mie ko鎍a,

najgorszymi uczynkami –

Oby zosta造 rozproszone wszystkie wasze l瘯i

przed okrutn wojn, g這dem i chorob,

Oby軼ie zanurzy造 si w oceanie szcz窷cia i dostatku.

Zw豉szcza oddani religii mieszka鎍y

Krainy 好ieg闚, bezlito郾ie prze郵adowani przez

barbarzy雟kie hordy si ciemno軼i –

Niech moc waszego wsp馧czucia

Powstrzyma rzek krwi i 貫z.

Bezlito郾i i okrutni, kt鏎zy budz wsp馧czucie,

Za郵epieni przez demony u逝dy,

Bezmy郵nie niszcz siebie i innych –

Oby otworzyli oko m康ro軼i,

Zrozumieli, co trzeba robi, a czego robi nie wolno,

I spocz瘭i w blasku przyja幡i i mi這軼i.

Oby to p造n帷e z g喚bi serca pragnienie prawdziwej wolno軼i dla Tybetu,

Kt鏎y czeka na ni tak d逝go,

samoistnie si spe軟i這.

Prosz, ze郵ijcie szcz窷cie rado軼i

duchowego i doczesnego prawa.

O opiekunie Czenrezig, oka pe軟 wsp馧czucia trosk tym,

Kt鏎zy przeszli niezliczone pr鏏y,

Po鈍i璚aj帷 umi這wane 篡cie, cia這 i maj徠ek

Dla nauk, praktykuj帷ych, narodu i kraju.

Opiekun Czenrezig modli si u st鏕

Wszystkich budd闚 i bodhisattw闚

O obj璚ie opiek Krainy 好ieg闚 -

Oby owoce tych modlitw szybko dojrza造.

Poprzez g喚bi wsp馧zale積o軼i pustki i form uwarunkowanych,

Poprzez moc ogromnego wsp馧czucia

Trzech Korzeni i ich s堯w prawdy,

Poprzez moc

nieomylnego prawa dzia豉 i ich skutk闚 –

Oby ta 瘸rliwa modlitwa

spe軟i豉 si szybko i bez przeszk鏚.
 
 

* * *



Modlitw t u這篡 na pro軸 tybeta雟kiego rz康u emigracyjnego, licznych klasztor闚 i spo貫czno軼i 鈍ieckiej Jego 安i徠obliwo嗆 Tenzin Giaco, XIV Dalajlama Tybetu, 29 wrze郾ia 1960 roku w Dharamsali, w rok po opuszczeniu Tybetu. Dla Tybeta鎍zyk闚 jest ona dzi jedn z najwa積iejszych modlitw. Recytuje si j co rano, razem ze wszystkimi codziennymi modlitwami, a przy szczeg鏊nych okazjach – np. 10 marca, w rocznic powstania narodowego w Tybecie – 酥iewa. Tybeta鎍zycy nie czyni rozr騜nienia mi璠zy sacrum a profanum. S這wa prawdy to modlitwa o przywr鏂enie pokoju, powr鏒 nauk buddyjskich, odbudow tradycyjnej kultury i odzyskanie przez nar鏚 tybeta雟ki prawa do samostanowienia we w豉snym kraju. Jest te pro軸 o wsp馧czucie dla wszystkich cierpi帷ych istot: zar闚no prze郵adowanych, jak i prze郵aduj帷ych. Modlitwa s逝篡 przede wszystkim skupieniu my郵i na okre郵onym celu; tu jest nim ratowanie tybeta雟kiej kultury i rozwijanie powszechnego wsp馧czucia. Niemniej modlitwa stanowi r闚nie wyraz najsubtelniejszego stanu umys逝, wewn皻rznej wizji. Modlitwa to najwspanialszy klejnot mowy, mowa za zwi您ana jest z oddechem – pewn postaci energii, zapewniaj帷ej podstaw 鈍iadomo軼i. Cho w豉軼iwo嗆 t ma mowa jako taka, modlitwa – recytowana lub 酥iewana – jej najwznio郵ejszy przejaw, wyznacza drog do najg喚bszych stan闚 umys逝.

Oby wielokrotne recytowanie tej modlitwy po tybeta雟ku, angielsku, a teraz i po polsku, przyczyni這 si do wyzwolenia wszystkich istot.

tekst pochodzi ze strony: www.hfhrpol.waw.pl

 

Z逝dzenie istnienia