Homeebook Mantry mp3LinkiSłownik buddyjskiOśrodki buddyjskieMantraŚwięta buddyjskiePolecane książki FAQŚlubowania Amitaby

 

Święta buddyjskie


Są okazją do zebrań sanghi w szerszym gronie, okazją do przemyśleń nad naukami Buddy, do solidniejszej i dłuższej praktyki.

Narodziny Buddy Siddharty Gautamy

 

Pełnia księżyca w maju (Visakha czyli Wesak) lub czerwcu (rok przestępny) - Buddyzm Theravada i Tybetański.

8 kwietnia (Zen)

 

Obchody rocznicy Oświecenia Buddy


Pełnia księżyca w maju (Visakha) lub czerwcu (rok przestępny) - Buddyzm Theravada i Tybetański.

lub 8 grudnia (Zen)


Oświecenie Buddy jest ideałem do którego dążą wszyscy buddyści wobec tego każda Rocznica Oświecenia Buddy jest najważniejszym świętem buddyjskim.

Dzień Dharmy: uczczenie Nauki Buddy


Pełnia księżyca w lipcu

Wkrótce po osiągnięciu Oświecenia Budda powędrował do miejscowości o nazwie Sarnath w pobliżu miasta Benares w północnych Indiach, gdzie odnalazł swych dawnych towarzyszy ascezy. Tam też rozpoczął nauczanie czyli, jak się to mówi w buddyzmie "Poruszył Kołem Dharmy".

 

Budda naucza w Sarnath

 


Dzień Sanghi: oddanie czci Wspólnocie Duchowej


Pełnia księżyca w listopadzie

W Dzień Sangi buddyści oddają cześć zarówno tej idealnej wspólnocie duchowej, jak i tej istniejącej lub tworzonej przez nich samych. Dzień Sangi to czas dawania prezentów i choć na Wschodzie nie odgrywa większej roli, to wśród buddystów na Zachodzie cieszy się on dużym powodzeniem.

Dzień Parinirwany: śmierć Buddy


W tradycji Theravada Pełnia księżyca w maju lub czerwcu.

Pełnia księżyca w lutym (zen)

Buddyzm naucza o nietrwałości wszystkich rzeczy, o zmianach, ruchu, płynności i rzeczywistości która nie do końca jest tak prawdziwa, jak by nam się wydawało. Stąd rocznica śmierci Buddy jest doskonałą okazją do przemyśleń i zrozumienia owej nietrwałości. Jej uświadomienie jest jednym z elementów Buddyjskiej Ścieżki. To święto nie jest jednak smutne, bo przecież śmierć tak naprawdę nie istnieje...

 

Zobacz też:

Święta Buddyjskie w tradycji Zen Soto 

Buddyjskie miejsca pielgrzymek - galeria

 

Ważniejsze daty w rozwoju buddyzmu

 

Data

Buddyzm

p.n.e.

                                     

558

Narodziny Buddy Siddharty Gautamy (dzień urodzin obchodzi się 8 kwietnia)

 

ok. 540

Pierwsze publiczne wystąpienie Buddy

486 (?)

Pierwszy Sobór buddyjski w mieście Radżagryha(?)

386 lub 376

drugi sobór buddyjski w mieście Wajsiali 
do ok. 300 ustne opracowanie większości tekstów "Zbioru Kazań" i "Zbioru Dyscypliny" 

324-187

dynastia Maurjów

272-236

panowanie Asioki

ok. 250

trzeci Sobór buddyjski w Pataliputrze; schizma sthawirów i mahasanghików (?) 

ok. 250

misja Mahindy i nawrócenie Cejlonu na buddyzm 

ok. 163-150

Menander (Milinda), król indogrecki

35-32

spisanie pism kanonu buddyjskiego (Tipitaka) w języku palijskim na Cejlonie, za panowania króla Wattagamaniego Abhaji 

n.e.

 

I w

Wyodrębnienie się jednej z głównych

szkół buddyjskich- Mahajany

początek II w.

Buddyzm dociera do Chin

misjonarze Kaśjapa Matanga i Dharmaratna przywożą chiskiemu cesarzowi, Mingowi - Sutrę w 42 częściach-założenie w Lojangu pierwszego w Chinach klasztoru buddyjskiego 

ok. 128-151

panowanie Kaniszki; czwarty Sobór buddyjski w Kaszmirze 

początek III wieku

Wielki Komentarz do Abhidharmy (Mahawibhasza) szkoły sarwastiwadinów 

III wiek

buddyzm pojawia się w Kambodży, Czampie i Indonezji 

ok. 320-500 

dynastia Guptów

399-413

chiński pielgrzym Fa-hien odwiedza Indie 

ok. 440

król Kumaragupta I zakłada klasztor-uniwersytet w Nalandzie

V wiek

pierwsze ślady buddyzmu w Birmie

koniec V wieku

najazdy Hunów, zniszczenie wielu klasztorów buddyjskich 

500 - 600

rozwój buddyzmu tantrycznego

552 r.

(lub 538 r.) 

przybycie buddyzmu do Japonii z Korei

600 - 700 r.

buddyzm dociera do Tybetu

606-647

rządy Harszy

629-645

pielgrzym chiński Huan-tsang odwiedza Indie 

638 - 713

Chiny. Yeno (Hui-neng) VI Patriarcha sekty chinskiej,  założyciel zen.

671-695

pielgrzym chiński I-tsing przebywa w Indiach

VIII wiek

wprowadzenie mahajanyi wadżrajany do Indonezji 

ok. 750

Padmasambhawa wprowadza buddyzm tantryczny do Tybetu 

ok. 740 -1125

dynastia Palów w Bengalu i Biharze 

około 773-779

Do Tybetu przybywają Śantarakszita (773) i Padmasambhawa (774), którego Tybetańczycy nazywają Guru Rinpocze, Drogocennym Nauczycielem. 
Założenie pierwszego klasztoru buddyjskiego, Samje (779), i szkoły ningmapa; wyświęcenie pierwszych mnichów buddyjskich. Zespoły tłumaczy, pod patronatem króla, przekładają na tybetański najważniejsze pisma buddyjskie. 

779

buddyzm został ogłoszony religią państwową w Tybecie

793

wielka debata w klasztorze w Samje w Tybecie, zwyciestwo nurtu buddyzmu indyjskiego 

791

mahajana pojawia się w Kambodży 

ok. 800

założenie uniwersytetu buddyzmu tantrycznego w Wikramasili 

845 - 847

wielkie prześladowania buddyzmu w Chinach

953

Tybet

Renesans buddyzmu, fala „nowych przekładów” nauk Buddy. Król Ngari, Lha Lama Jesze O wysyła do Indii i Kaszmiru dwudziestu jeden młodych Tybetańczyków, którzy mają studiować języki, sutry, tantry, logikę i medycynę. W ich ślady idą rzesze innych.

ok. 1000

buddyzm dociera do Tajlandii

1012-1097

Tybet - Marpa Tłumacz. Powstanie szkoły kagjupa.

1040-1123

Tybet - Dziecyn Milarepa, najsłynniejszy jogin i poeta Tybetu. 

koniec IX wieku

kult ubóstwianych królów i buddyzm siwaicki - synkretyzm w Czampie 

połowa XI wieku : 

król Anoratha nawraca Birmę na buddyzm therawady 

1110- 1200

buddyzm zen dociera z Chin do Japonii

1187

mnich Eisai wprowadza do Japonii zen

ok. 1160

król Parakramabahu I zmusza gminę buddyjską na Cejlonie do połączenia się z sektą mahawiharawasinów 

1197

muzułmanie niszczą uniwersytet w Nalandzie

1200 - 1300

zanik buddyzmu w Indiach

1203-1283

Tybet - II Karmapa Karma Pakszi, pierwszy tulku, inkarnowany lama Tybetu. 

1391 - 1474

dGe-'dun-grub I Dalajlama

1475

narodziny dGe-'dun-rgia-mc'y, II Dalajlamy

1685 - 1768

Hakuin, założyciel współczesnego japońskiego zen

c.d.n.

Buddyzm w tabelce

 

Gałąź Szkoła Miejsce i czas powstania

Założyciel (kodyfikator)

Język

Hinayana

1. Buddyzm pierwotny

Indie, VI w, p. n. e.

1. Sidhatha, Gotama, Budda (563-483)

2-3, Począwszy od 11 Soboru oddzielna szkoła

5. Wasubandhu (V w. n. e.)

magadhi (brak źródeł pisanych), pali

mieszany sanskryt (tylko fragmenty)   

  pali(?)

sanskryt(fragmenty)           jak wyżej

2. Theravada Indie, IV w. p. n. e.
3. Mahasanghika jak wyżej
4. Puggalavada Indie, III w. p. n. e.
5. Sarvastivada jak wyżej
6. Sautrantika Indie, II w, p,n,e.
Mahayana 7. Szkoła Mądrości Indie, I w. p, n. e, 8. Nagardżuna II w. n. e.

10. W Japonii Honen i Sinran (XII, XIII)

11. Asanga, Wasubandhu (IV, V w,)

12, Bodhidharma (VI w. )

sanskryt
8. Madhyamika Indie, II w. p. n, e. sanskryt
9. Szkota Bodhisattwy Indie, I w. p. n. e. sanskryt
10. Buddyzm Ufności Indie, I w. p. n. e. sanskryt
11. Jogaczara Indie, III-IV w. n. e. sanskryt
12. Zen (Ch'an) Chiny, VI w. n. e chiński
Tantrayana 13. Mantrayana Indie, II w. n. e. 15, Saraha (VIII-IX) sanskryt
14. Wadźrayana Indie, III w. p. n. e. sanskryt, tybetański
15. Sahadżayana Indie, ok. VIII w. apabhramśa, tybetański
16. Kaleczakrayana Indie, X w. n. e sanskryt, tybetański
Kraj, gdzie ciągle istnieje  
  1.         -
  2.           -
  3.           -
  4.           -
  5.           -
  6.           -
  7. Tybet, Nepal, Sikkim, Bhutan, Wietnam, Korea, Japonia
  8.        jak wyżej
  9.        jak wyżej
  10.        jak wyżej
  11. Tybet, Nepal, Sikkim, Bhutan, Chiny, Japonia
  12. Chiny, Wietnam, Korea, Japonia
  13. Tybet Sikkim, Bhutan, Mongolia, Chiny, Korea
  14. Tybet Sikkim, Bhutan, Mongolia, Chiny, Korea
  15. Tybet Sikkim, Bhutan, Mongolia
  16.       jak wyżej

 

 

Amitaba - Buddyzm, Dharma, Nirwana